Szukaj
  • Monika Kubiak

Jak wspierać nastolatka w wyborze szkoły średniej?

W naszych rozmowach z rodzicami dzieci klas siódmych i ósmych widać wyraźnie ich troskę i otwarte pytanie, jak pomóc nastolatkowi w wyborze dalszej ścieżki kształcenia. Szkoły średnie oferują różne profile i klasy, pytanie brzmi tylko, czy 14- lub 15-latek ma już pomysł na siebie? Czy w ogóle musi lub powinien go mieć? A i jak rodzic może go w tym niełatwym zadaniu wesprzeć?


Przestrzeń i czas do rozmowy o sobie

O ile często mamy do czynienia z nastolatkami pewnymi siebie i z konkretną wizją swojej przyszłości, o tyle zdecydowana większość dzieci zbliżających się do końca szkoły podstawowej, wciąż rozważa, zastanawia się czy nawet obawia się wyborów. Co gorsza, są i tacy, którzy nie mają na siebie w ogóle pomysłu. Burza hormonów i trudności związane z dorastaniem tym bardziej mogą nie sprzyjać...

Jeżeli chcemy wspomóc dziecko w trudnej decyzji o wyborze szkoły, ale też w pozytywnym myśleniu o swojej przyszłości, to najważniejszą sprawą jest pomóc w uważnym i spokojnym przyjrzeniu się dziecka sobie, swoim zainteresowaniom, talentom i możliwościom.

W codziennej gonitwie znajdźmy czas na rozmowy, w tym na wspólną obserwację, które przedmioty i tematy są dziecku bliskie, a które zdecydowanie sprawiają mu trudność i ich nauka nie daje mu żadnej radości. Z drugiej strony, jeśli są przedmioty, których nauka idzie średnio, nie musi to od razu oznaczać, że dziecko nie nadaje się do danego profilu czy przyszłego zawodu. Wielokrotnie subiektywne czynniki, takie jak niewłaściwy nauczyciel lub zbyt duża presja, powodują, że dziecku idzie gorzej i w efekcie po prostu dziecko nie lubi nauki danego przedmiotu. Warto więc odkryć prawdziwą naturę zarówno predyspozycji, jak i barier.

Dodatkowo, warto też obserwować nas - rodziców, samego siebie i swoje ambicje. Często dzieci realizują, świadomie lub nie, ambicje rodziców. Jeśli wybiorą przyszłość, która nie będzie ich powołaniem, może to się skończyć ogromnym rozczarowaniem. W każdym zawodzie można być pasjonatem i artystą, można być rzemieślnikiem lub po prostu frustratem.

Powinniśmy pamiętać, że wybór szkoły czy klasy profilowanej to kilka lat uczenia się rozszerzonego materiału z konkretnych przedmiotów. Jeśli humanista będzie “wkuwał” matematykę i fizykę, to może okazać się bardzo męczące nie tylko dla niego, ale i dla całej rodziny.


Bywać, poznać, uczestniczyć

Życie pędzi, czasy się zmieniają, zawody również. Wybór szkoły jest tylko środkiem do celu, jakim jest wybór zawodu. Świat na naszych oczach się zmienia i musimy być świadomi kompetencji, które przydadzą się w przyszłym życiu zawodowym naszych dzieci.

Program szkoły realizuje doradztwo zawodowe, mimo to istnieje ogromna potrzeba dodatkowej wiedzy o życiu zawodowym obecnym i o zawodach przyszłości.

Jest to wiedza praktyczna, zdobywana poprzez uczestnictwo i obserwację rozwoju firm, kompetencji, zawodów. Wiedza, która zupełnie wykracza poza mury szkoły i jest praktycznym spotkaniem i wymiana doświadczeń z praktykami, ludźmi biznesu. Bez takich spotkań ciężko nam będzie podejmować decyzje tylko na podstawie teorii i książek. Dzieci muszą zobaczyć i uczestniczyć w realnym świecie zawodów teraźniejszości i przyszłości, bo tylko da im szansę dokonać dobrego i realnego wyboru. Czasem większą niż wielogodzinne odtwórcze przyswajanie przeładowanych treści programowych.


Nie naciskać

Na koniec ważna i delikatna kwestia. Im bliżej terminu decyzji i braku pomysłu na wybór szkoły, tym większy stres. Nacisk, niestety, może wtedy tylko zwiększyć poczucie dezorientacji. Warto więc odpowiednio wcześniej i bez zbędnego napięcia rozmawiać o tych wyborach, uczestniczyć w dniach otwartych, konferencjach i spotkaniach, żeby dokonać właściwego wyboru, czego życzymy wszystkim nastolatkom i ich zatroskanym rodzinom.


Serdecznie zapraszamy nastolatki z klas VII i VIII na pierwszą interaktywną konferencję kompetencji przyszłości. Więcej informacji znajdziecie tutaj: https://www.webscy.edu.pl/interaktywnekonferencje.





© Monika Kubiak 2018 WEBSCY.edu.pl